26.8.14

Zoete aardappel hummus


Onlangs was ik op kookbezoek bij mijn zus . En Iris was net terug van een bezoek bij mijn favoriete bio boer! Jelle van Biohofke is al jaren mijn vaste leverancier van eerlijk verse biogroentjes en  - fruit. Er lag een mandje vol bataat (zoete aardappel) op me te wachten.


1 zoete aardappel * 100 g kikkererwten * 2 el tahini * 2 el olijfolie * 1/4 tl gemalen komijn * 1/4 tl cayennepeper * citroensap (naar smaak) * vers gemalen peper * zeezout * komijnzaadjes
Schil de zoete aardappel en snijd in stukjes. Stoom of kook de aardappelstukjes gaar en laat afkoelen.
Spoel de kikkererwten en laat goed uitlekken. Rooster de komijnzaadjes in een droge koekenpan.
Pureer met de rest van de ingrediƫnten en werk af met de komijnzaadjes.

Strooi ook eens een beetje za'atar kruiden over de hummus, het recept voor dit heerlijke kruidenmengsel vind je in ons boek Ingemaakt, uitgeverij Manteau.


Foto's Iris Debremaeker