22.2.15

op bezoek bij de meester

foto: Els Debremaeker

Een van mijn grootste 'guilty pleasures' is kaas (en mosterd, maar daar vertel ik later meer over).
En ja, je kan me vaak vinden bij Kaasmeester Van Tricht waar mevrouw Van Tricht je het beste kaasadvies geeft en het ook fijn ontbijten en aperitieven is. Ik ben het type vrouw dat kazen en huisbier als cadeau meeneemt als ik op bezoek ga...

En wat was ik blij toen de kaasaffineurs besloten naar De Koninck te verhuizen om hun kazen daar de ruimte te geven te rijpen.
En wat ben ik nog meer blij met de plannen waarin Berchem echt lekker op de kaart wordt gezet (maar daar vertel ik ook later meer over).

Ik mocht op uitnodiging van Belgian Beer and Food 'op bezoek' bij de meester zelf voor een pairing bier-kaas: een kort fotoverslag.



Een man met een hart voor zijn vak, zo innemend is Michel Van Tricht. Ik zou uren kunnen babbelen met hem over vroeg opstaan voor veilingen, neus, proeven.. alleen al de geur van de kazen in de rijpingscellen en ik ben terug een klein meisje met mijn blote voeten in het gras.


Wall Street Journal kroonde hem in 2010 als dé kaasaffineur van Europa, terecht, en het mooie is dat Michel zelf hierover nederig zegt dat er nog mooie collega-affineurs in de lijst staan en hij heel erg blij was in de lijst te mogen voorkomen. Prachtig vind ik dat.

                                                            foto: Els Debremaeker

Van alle werelden wat moois, maar ik hou van bier bij mijn kaas.
Ja! Gelukkig wordt er de laatste jaren eindelijk meer aandacht gegeven aan onze eigen producten, 'bier en kaas', ons erfgoed. Ik heb zelf als chef op de Smaakboot bewust niet gekozen voor een zoet dessert, maar Belgische kazen gecombineerd met streekbier en huisgemaakte chutneys, witlofconfituur en speltbroodjes.

 
foto: Els Debremaeker

Op het proeversmenu van de avond stond de Leffe Ruby gecombineerd met Blankaart, Neteling , Wavreumont en Rossini Erbrorinato.

 
      foto: Els Debremaeker