9.3.15

chimay * risotto met chimay


Vrouwen en bier * op uitnodiging van Belgian Beer and Food mocht ik terug aanschuiven voor een tasting en deze drie mooie flessen en kaasjes stonden op rij te wachten.

                                                                                                      foto: Els Debremaeker
Chimay, het doet me vreemd genoeg aan mijn kindertijd denken. Mijn oma (meme) had een lokaal 'café'. De geur van bier brengt me altijd terug naar daar. Zelfs lang nadat het café was gesloten hing er nog een zweem van het bier in de lucht. Ze had er ook een mooie collectie oude bekers en glazen staan (misschien is daar mijn liefde voor glazen verzamelen ontstaan).

                                                                                     foto: Els Debremaeker  

                                                                                                        foto: Els Debremaeker

Chimay is een authentiek Belgisch trappistenbier. Voorwaarden om de naam 'trappist' te mogen dragen is dat het bier binnen de kloostermuren wordt gebrouwen, door de bewoners van het klooster en dat een deel van de winst van de verkoop naar liefdadigheid.
We mochten er van de drie kleuren proeven met bijhorende kazen.

Ik ging thuis aan de slag met de Triple Chimay en de blauwe Chimaykaas. Tijdens de rijping wordt de kaas met het Blauwe Chimay bier gewassen, waardoor hij een uitgesproken smaak krijgt. Bij mij was deze kaas alvast favoriet.

Ik hou van uitgesproken, iets bittere smaken. Witlof en bier vind ik een heerlijke combinatie en het werd deze keer geen 'witlof in hesp' maar een risotto. En omdat het dagen zonder vlees is nu, eentje zonder vlees. Let op, niet voor zoetebekken!

voor 4 personen:
klontje boter * 400 g arboriorijst *  1 rode ui * verse oesterzwammen * witlof * kippenbouillon * 1 flesje tripel chimay * 1 pakje blauwe chimaykaas
(ook lekker met koolraap, aardpeer en konijn - in een vleesversie)

Pel de ui en snipper fijn. Snijd het witlof in stukjes en trek met je vingers stukjes van de oesterzwammen. Verhit de kippenbouillon. Rasp de kaas.
Smelt de boter in een pot met zware bodem, laat de ui fruiten en doe er dan de oesterzwammen bij. Laat even bakken en voeg de witlofstukjes en de rijst toe. Laat enkele minuten bakken tot de rijst glazig ziet. Draai het vuur lager en schenk er het bier bij.
Voeg de bouillon pollepel per pollepel bij tot de rijst gaar is. Schep er de kaas door en laat even rusten. (ik had nog wat bieslook liggen en heb die er op het eind ook fijngesneden door geroerd).
'zware kost' maar lekker als het buiten koud is.