27.3.15

crumble van rabarber en peer

Rabarber is zonder twijfel mijn lievelingsfruit. Als kind wist ik dat de lente in aantocht was zodra de rabarber er was. Je kan er zoveel mee doen: compote, chutney, zoet of hartig. Mijn kinderen zijn helaas niet zo'n liefhebbers maar als ik ze in een crumble verwerk wordt de hele schaal leeggelepeld.

                                                                                                             foto's: Iris Debremaeker

500 g rabarber * 500 g peer * 2 steranijs *1/2 cm verse gember (geraspt) * 3 kardemompeulen (gekneusd) * 1 vanillestokje (merg) * 1 el bruine suiker
voor de crumble; 100 g hoeveboter (ik was net langs de Superette geweest en had naast het heerlijk huisgemaakt brood ook een pakje 'echte' boter mee uit het Wulvennest) *  100 g havermout * 100 g bloem * 50 g vanillesuier

Snijd de rabarber in stukjes. Schil de peer, verwijder het klokhuis en snijd in stukjes. Doe alle ingrediƫnten samen in een schaal en laat minstens 2h marineren. Haal het fruit uit het vocht (heerlijk als siroop) en doe in een ingevette ovenschaal.
Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng de bloem met de havermout en wrijf er met je handen de boter door tot je een kruimelig deeg hebt. Verdeel de crumble over het fruit en zet 30-40 minuten in de oven.
Lekker warm en koud.
Elk seizoen heeft zijn eigen schat aan seizoensfruit, dus je kan elke keer een andere crumble maken.