22.5.15

een klassieker in de slakom: luikse salade

Een klassieker in de slakom, maar eentje met rode ui, rode krieltjes en platte peterselie. Want ik hou van kruiden, maar krulpeterselie 'kriebelt' en doet me op een of andere rare manier denken aan trouwfeest met tomaat garnaal en van die gefrituurde kruldingen (vraag me niet waarom, maar het kriebelt in de keel, dus voor mij bladpeterselie). 

                                                styling - recept: Els Debremaeker *  foto's : Iris Debremaeker
500 g rode krieltjes * 300 g prinsessenboontjes (haricots verts) * 1 rode ui * 200 g gerookt spek, vers van bij de slager * 4 eieren * ciderazijn * graanmosterd * platte peterselie * versgemalen peper * grof zout

Kook de krieltjes gaar (hou de pel eraan) en laat afkoelen. Snijd ze overlangs in helften. Maak de boontjes schoon en bancheer ze kort in gezouten water. Laat goed uitlekken. 
Schil de ui en snijd in ringetjes. Snijd het spek in stukjes (niet te klein) en bak ze krokant. Doe er de stukjes ui, wat graanmosterd bij en blus met de azijn. 
Kook de eieren naar smaak, ik hou ze tussen zacht-en hardgekookt in, dan is de dooier nog lekker zacht (je kan het ei ook pocheren). 
Meng de krieltjes en boontjes met de rest van de salade en serveer met de platte peterselie.
Lekker met vers stokbrood of zuurdesem.