2.6.15

cochon de luxe * gent

Zeer pril is het nog, Cochon de Luxe, het restaurant van chef Tom Van Lysebettens en zijn vrouw Alison Roels.
Geprikkeld door de naam, het motto 'eten is een feest' en de mooie bordjes uit de hand van chef Tom stond deze plek al lang voor de eerste service op mijn verlanglijstje.
Samen met Elisabeth en Sander van Elisabeth Catering *op stap* in Gent. De eerste reservatie hadden we tot mijn spijt al moeten uitstellen (onze levens zijn helaas ook erg druk en we moeten in onze catering erg flexibel zijn) - nogmaals sorry daarvoor, Alison en Tom, ik weet hoe lastig het is als reservaties wegvallen. Maar de tweede reservatie was al snel gemaakt en we hebben er alle drie erg van genoten!




Om te beginnen, Alison en Tom, respect dat jullie dit avontuur met zijn tweetjes aandurven. En een babytje erbij!
Alison is de gedroomde gastvrouw, hartelijk, warm en gedreven maar op een sobere manier, daar hou ik van. Je voelt je van in het begin welkom en dat is voor mij persoonlijk het belangrijkste bij een restaurantbezoek. Ik ben geen recensent, maar gewoon iemand die enorm houdt van lekker eten (en er daarom ook mijn beroep van heb gemaakt, het koken, maar het proeven zelf blijf ik ook heerlijk vinden).
Tom heeft al wat culinaire watertjes doorzwommen maar ik vind het mooi om te zien hoe hij is gegroeid en vasthoudt aan zijn eigen ik, op zo'n jonge leeftijd is dat erg mooi. Terwijl de meeste jonge chefs momenteel alles in de pekel gooien (pas op, ik hou van inmaken, doe het zelf al mijn hele leven en heb er zelfs een boek over geschreven, maar het is zo'n hype geworden, met zo weinig nuances erin ) - ze zouden hun eigen pantoffels gaan inmaken en op het bord serveren- blijft Tom rustig zijn eigen weg gaan. Een zoete toets zit er overal wel aan, en ik ben absoluut geen zoetebek, maar het stoort niet, bij sommige gerechten is het ook verrassend. Daar waren we het unaniem over eens, smaken verschillen en het was net interessant voor ons ook dat we op een bepaald moment alle drie een andere smaakbeleving hadden.


De borden zijn met zorg geschikt, daar kan geen discussie over zijn. De Mechelse koekoek, daarvoor wil ik graag een keer terugkeren, zo lekker. (De foto's zijn heel snel met instagram genomen, ik vond het niet passen om de camera boven te halen - maar aanrader: volg Tom op zijn eigen instagram account, hij post er van elk gerecht een mooie foto).
Mijn asperges in het voorgerecht waren lekker knapperig en dat kan ik alleen maar toejuichen. En dat ik na afloop nog een extra glas pinot noir heb genomen, dat zegt genoeg.

Trouwens, het mini-inkijkje in de keuken wanneer je het toilet opzoekt vond ik ook heel fijn ;). Knipogen maken me altijd blij.

Zoals ik al zei, ik ben geen recensent, maar ik kan wel volmondig zeggen dat ik hier welkom was en lekker heb gegeten en daarom ook een vraagteken zet bij sommige recensies die eerder verschenen. Maar, dat kan je zelf beter gaan proeven op de Brabantdam in Gent (en dan pas je mening geven!);
Ik wens Alison en Tom alvast het beste toe, en dat ze mooi van start zijn gegaan!