29.6.15

mortlach whisky

Op een mooie zonnige avond in mei was ik samen met mijn zus uitgenodigd voor een exclusieve tasting van Mortlach whisky. En dat ik Schotland dicht bij mijn hart draag en het proeven van whisky nu net de deurtjes van dat deel openstelt...



                                                                    foto's: Iris Debremaeker

Allemaal mannen, maar onze eerste cocktail van de avond werd gemaakt door Hannah Van Ongevalle, beste bartender van het jaar en het was een heerlijke 'Old Fashioned' (beetje favoriet bij mij). En alle aandacht die avond naar de heerlijke Miss Mortlach , Georgie Bell. Raad eens bij wie wij aan tafel zaten?



Mortlach whisky  was sinds 1823 één van de 'best kept secrets' onder whisky liefhebbers. Mortlach gaf body en karakter aan de beste blends maar was ook in strikte 'limited edition' verkrijgbaar als single malt ,"the beast of Dufftown". In Dufftown was de distilleerderij en 'the beast' komt van het unieke 2.81 destillatie.

Door de Sunday Times uitgeroepen als dé launch, blijft Mortlach zeer exclusief (met bijhorend prijskaartje) maar driemaal hoera hiervoor toch te verkrijgen voor de liefhebber in 3 single malts.
Onze papa houdt ontzettend van whisky, dus op onze verjaardag-vaderdag-nieuwjaarlijst staat deze in de top 3!

En wij mochten proeven!
*The Rare Old* bracht mijn neus terug naar mijn kindertijd met de toetsen van vanille, karamel en gedroogde abrikoos en sinaasappel.. de zaal viel stil bij de eerste 'sip'. Zodra je ervan proeft, komt er een herinnering van kers en donkere chocolade vrij. Daar hou ik zo van, in laagjes ruiken en proeven.
En dan kwam de ijsblok (nee, geen klontje of blokje). Whisky en ijs - niet voor mij - en er was ineens veel animo aan tafel, wie wel, wie niet... het blijft een persoonlijke voorkeur of afkeur.
Het logo (daar heb ik een zwak voor) dateert van begin 1900 en de vormgeving van de fles is gebaseerd op de Victoriaanse architectuur.




*18 Years Old Bottle* oh dit was onze whisky! Georgie noemde het de Tom Ford van de avond, en je voelde zo de chesterfield zetel en de haard en de smaken van eerlijke koffie, donkere chocolade en de citrus van de Christmas cake. Zus en ik - onze blikken spraken boekdelen op dat moment denk ik. Onze favoriet van de avond. Terug naar kindertijd en terug naar onze jonge jaren in Edinburgh en waar de liefde voor de whisky werd geboren...
*25 Years Old Bottle* the top of the bill - Georgie introduceerde met de vraag even te denken aan wat we de laatste 25 jaar zoal hadden gedaan... spot on! 25 jaar - deze whisky is elegant en matuur. Je ervaart er tabak en porcini maar ook de zachte zoetheid en je proeft er kruiden en zoethout.
Het is als een écht goed boek lezen, veel lagen, veel verhalen en je wil gewoon niet dat het ophoudt.

Voor meer info: www.mortlach.com