19.8.15

op stap * carcasse * Hendrik Dierendonck

Ik heb een warm hart voor Hendrik.

                                                                                               foto: Piet De Kersgieter  
Een kind uit een nest van zelfstandige ondernemers, dat voel je. 't zeetje, familie, loyaliteit.
We delen hetzelfde geboortejaar en een stukje achtergrond (Vlaanderen en beenhouwersfamilie - mijn grootouders waren beenhouwers).



We hebben mekaar voor het eerst ontmoet tijdens zijn Battle of the butchers (Video door Piet De Kersgieter) .In een wereld waarin ego's meer en meer de bovenhand nemen is zo een man verfrissend en verrassend en opnieuw een 'thuiskomen' - en gelukkig hebben de vakmensen die vooral werken uit hun hart de weg naar deze prachtige beenhouwersfamilie allang gevonden. 

Enkele jaren geleden was ik aan zee en sprong even binnen met mijn kindjes om dag te zeggen en we kregen er ineens een hele rondleiding door de beenhouwerij bij (mijn jongens hadden nog nooit rijpingskasten gezien) en hup in de auto, naar de koetjes kijken. Dat vond ik toen zo'n mooi gebaar.

Hendrik maakte mijn worsten à la Njamelicious voor de Smaakboot en de crew van Paul Smith kreeg dagelijks het heerlijke vlees uit West-Vlaanderen op hun bord. Ik ben verknocht aan zijn boudins - (wou stiekem dat ik dichterbij woonde).

Carcasse




Het is vanaf mijn huis met het openbaar vervoer meer dan 3h rijden (heen - en helaas ook terug) maar het is meer dan de moeite waard. Carcasse heeft een fijn nieuw team in de keuken en in de zaal. Het schwingt zoals het hoort te schwingen - ik zocht een plaats dichtbij de overgang beenhouwerij - zaal en kon meegenieten van het geroezemoes en de bedrijvigheid in beide plaatsen. Zo hoort het ook, het restaurant en de beenhouwerij mooi met mekaar verbonden. De keuken is momenteel in de deskundige handen van Kokxx , Sean staat  als gastchef aan het vuur, Leen werkt mee in de beenhouwerij. Een duo om in de gaten te houden!

Een lange heerlijke lunch was het, met lekkere wijnen erbij. (zonder fototoestel, dus instagram foto's)







Beef Jerky in een pittige versie (like), brood met boter met merg (njam), varkensoortjes met huisgemaakte barbecuesaus op basis van Qantelaar en appeltjes, jambon persillé, kroketje van varkenskop en mijn favoriete boudin.
even pauze en een babbel met Hendrik - dat is ook zo fijn, je ziet dat de gasten daar van genieten, dat warm persoonlijk contact.



Speenvarkentje met gepekelde groentjes en kervel en het 'vergeten deel van de dag': Schouder van West Vlaams rund van de boerderij van Dierendonck met patatas bravas. Wat een verwennerij.

Ik was er voor lunch en ik was alleen, maar het restaurant lijkt me de ideale plaats voor familiefeesten : samen aan de lange tafel lang tafelen.

slagerij: Strandlaan 31 - 8670 St Idesbald
Carcasse: Henri Christianlaan 5 (aansluitend aan de slagerij)
atelier: Albert 1 laan 106 - 8260 Nieuwpoort