12.10.15

van biohofke naar bioboerderij

In 2008 droomde Jelle Delanoeije van een eigen boerderij - 7 jaar later staat ze er en in volle glorie.


De foto vertelt genoeg: Puur. Mooi. Grond.

Ik leerde Jelle kennen op de markt aan de Dageraadplaats via Johanna Goyvaerts van Alle Dagen Honger toen we samen werkten voor de opstart van Njam. Om de drukte daar te vermijden gingen we 'vergaderen' op donderdag, koffie drinken, een croissantje én onze wekelijkse groenten halen bij 'onze' bioboer.



Daar lag de venkel met het loof eraan (ik heb toen veel potjes met venkelpesto kado gegeven aan vrienden) en bietjes recht van het veld. Op de wekelijkse markt kwam ik ook altijd mensen tegen van vroeger, uit mijn eigen markt tijd toen ik met de bloemenwinkel van markt naar markt werkte. Hard werken. Ook Loes en Krikke stonden wekelijks aan het kraam hun producten te kiezen, Jelle heeft een integer en trouw cliënteel en dat is meer dan terecht.

                                                                           foto: Roosje Koninckx

Toen mijn Njamelicious werd geboren had ik mijn leverancier alvast gevonden. Ik ben van thuis uit ook opgegroeid met een grote tuin en groenten en fruit uit onze tuin of de tuin van pepe. Seizoenen zitten van natuur in mijn leven en dat miste ik erg toen ik in Antwerpen kwam wonen.
Jelle's liefde voor bio komt ook van thuis uit. Zijn oom, Godfried Bervoets (Wijngaardhof) is dan ook een belangrijke schakel in zijn leven. Biohofke is ontstaan door het werken op de boerderij Wijngaardhof en daaruit zijn de markten gegroeid, kwam er de winkel in Zurenborg en nu een eigen boerderij. Dat hij intussen 3 dotjes van kinderen heeft en zijn vrouw, Roosje Koninckx, sterk naast hem staat is mooi om verder te zien groeien. Ze hebben nog grootse plannen met hun boerderij en als ik daarin ergens kan steunen, van harte.





foto's: Rizon Parein 


Deze foto's zijn gefotografeerd door Rizon Parein voor MARTA, de biologische streekmarkt in Antwerpen die er al 3 geslaagde, gezellige edities heeft opzitten: in juni aan het Kievitplein, september het Vincotteplein en recent aande Suikerrui. En het mooie is dat het niet enkel bij deze 3x blijft maar er in 2016 een vaste locatie zou komen - eentje om in de gaten te houden. Ook mijn favoriete bakker, Aldo Neri, die vorig jaar naast mij stond op Krachtvoer maakt deel uit van MARTA.

Ga zeker eens op bezoek op de bioboerderij Baarbeekhoeve in Muizen. De  hoeve dateert uit de 18de eeuw en wordt met zorg gerestaureerd. In de paardenstallen vind je een  grote winkelruimte vol bio gecertificeerde producten (met ondermeer mijn lievelingskaas Keiems bloempje, boter van  Bioferme, de sappen van de Drie Wilgen, Larry  geitenkaasjes....) en ga dan ook eens de serre in, aarde voelen. Grond.

Biohofke winkel: Kleine Beerstraat 1 - 2018 Antwerpen (maandag-vrijdag 11h-18h30)
www.biohofke.be
Biohofke markt: dinsdag Berchem * woensdag Mortsel * donderdag Dageraadplaats * zondag Falconplein
Biohofke boerderij: woensdag - vrijdag 12h-18h zaterdag 10-16h






.

J