14.3.16

FERM



Buy a Smile  is de organisatie waarvoor eigenares Patricia Silverans zich vrijwillig inzet. Maar FERM, het restaurant dat zij sinds kort samen met haar man Yves de Bakker en haar mooi team runt, tovert als vanzelf een glimlach op je gezicht!

                                                                    foto: Kris Jacobs voor FERM

FERM is de ideale plaats om even tot rust te komen, of het nu voor ontbijt, een koffietje, een uitgebreide lunch of een stukje taart is. Bio-gecertificeerd, met een heuse comptoir bij binnenkomst en de vriendelijke glimlach van de medewerkers. En deze mooie zaak heeft nog zoveel meer te bieden.
De drempel is laag, het verhaal is mooi. Ik voel er evenwicht en dat is net wat zoveel zaken missen.



Dat je de zaak binnenkomt via de comptoir geeft al direct een huiselijk gevoel: langs de rekken vol flesjes met verfijnde olie en heerlijke honing kan je aan de toog huisbereide gerechten kiezen om je gasten mee te verrassen.
Dat je die heerlijkheden in de tassen van Freeset mee naar huis neemt is voor mij net dat extra mooie. De eigenaars lieten de gepersonaliseerde jute tassen maken  door Freeset: een fair trade business die vrouwen helpt om uit het netwerk van de gedwongen prostitutie in Kolkata (India) te geraken.
Ik doe vanaf nu al mijn boodschappen met mijn tas "Life is short. Don't waste it on bad food" (beetje op mijn lijf geschreven). Andere heerlijke quotes op de tassen zijn ondermeer: " My other re-usable bag is a Delvaux" of "There was a time all food was organic food".



                                               
foto: Freeset 


In de koeltoog liggen ook de drie kleuren flesjes soft drinks van Lemonaid, van zorgvuldig geselecteerde eerlijke ingredienten ondermeer de frisse limoen met fair trade rietsuiker uit Paraguay, limoenen uit Mexico en no nonsense in een groen flesje.
No nonsense, gewoon lekker eerlijk product.
Doet een belletje rinkelen - ik ben zelf al sinds mijn tienertijd voortdurend op zoek naar eerlijke producten en productie. En zie het helaas af en toe als vals motto opduiken omdat dat nu ineens hip en trendy is. Dat terzijde. Maar deze zaak voelt gelukkig oprecht en eerlijk aan.

De keuken staat centraal en is open en transparant. Je kan de chefs met de bio gecertificeerde producten aan het werk zien. Het zijn niet alleen mooie borden, de producten die worden verwerkt komen inderdaad recht van het veld. Dat opent mijn hart!


                                                                  een snelle instagram tijdens mijn bezoek

"De chef is een vrouw"-Jaja, ik weet dat een vrouwelijke chef ook een chef is en dat sommige vrouwelijke chefs dat niet zo leuk vinden om zo 'bestempeld' te worden.
Maar ik ben daar zelf best trots op: we zijn niet echt met zoveel dus mogen we onze vrouwelijke inbreng en passie ook tonen.
En hoera, de chef, Cristina Guidali is een vrouw met heerlijke Italiaanse roots en heeft de wereld rondgereisd.
Daar gaat nog een belletje rinkelen.
Christina neemt haar reis - en werk ervaringen mooi mee in de keuken.  Naast haar risotto die ze op donderdag serveert (ik moet dus zeker een keer op een donderdag terug!) en verse pasta van de dag waarin ze de heerlijkheden van haar geboorteland op kaart zet, biedt ze met haar keukenteam vooral een mooi gevarieerde menu aan.
Voor ieder wat wils. Voor de slanke dames een slaatje - de Thai Beef is een aanrader. Ik nam een FERM stukje vlees: Simmental entrecote van leverancier Raf van De Groene Boerderij met marktvers gegrilde groenten.

                                                            foto's: Kris Jacobs voor FERM

Vooraf namen we een glas champagne (biodynamisch - Erik Schreiber) met humus, tapenade en crackers. Volgende keer wil ik graag de charcuterie en de ceviche proeven. En de wijnkaart ontdekken.


Even terzijde. Wat me nog meer deed glimlachen:
De mooie bloemen op tafel! Ik heb zelf jarenlang mijn eigen bloemenzaak geleid en de liefde voor bloemen is een constante in mijn werk. De belofte van de lente stond er mooi op tafel: gekartelde tulpjes én bloesems in volle glorie. Huisbloemist van FERM is Olor Verde.
De vriendelijke en correcte bediening (het bestek wordt met zorg op tafel gelegd, volgens de regels van de service: geen blote handen).
De FERME waterglazen. Patricia werd verliefd op deze glazen en ook hier is een verhaaltje aan verbonden over de zoektocht naar de glazen waar ze haar hart aan had verloren.
Mooi toch dat er zoveel zorg in de inrichting en bediening wordt gestoken!

Het restaurant is trouwens erg gezellig ingericht, niet te witstrak maar huiselijk en warm. Hiervoor deden de eigenaars beroep op Pink Eye Design. Een geslaagde samenwerking.

Terug naar het menu:huisgemaakte taart (we proefden de chocoladetaart en de abrikozentaart met lavendel),  koffie van Vascobelo, thee van lov organic: daarom voelt het hier zo vertrouwd aan.
In de comptoir vind je trouwens ook de thee van ChariTea.

Ontbijt bij FERM, daar wil ik graag een keer vroeg voor opstaan. De kaart is alvast veelbelovend.
Een adresje om te koesteren én te delen!


Praktisch:
Adres: Lindenstraat 10 - 3140 Keerbergen - info@ferm.bio
T: T +32 15 34 34 14
Ferm is gesloten op maandag. Op zon - en feestdagen enkel take out gerechten van 11 tot 16h.
Dinsdag tot zaterdag kan je er terecht van 8h30 tot 19h.